naar inhoud

Vlaamse gemeenten starten met omgevingsvergunning

10 januari ’18 (wo)
Op 1 januari 2018 schakelden alle Vlaamse gemeenten over naar de omgevingsvergunning. Deze vervangt voortaan de stedenbouwkundige vergunning en de milieuvergunning.

Nieuwe aanvragen gebeuren voortaan steeds via het Omgevingsloket.

Het digitaal bouwaanvraagloket of DBA-loket dient enkel nog voor het raadplegen en opvolgen van bestaande DBA-dossiers. Sinds 1 januari 2018 verloopt de adviesverlening en de behandeling van dossiers volledig digitaal. Analoge dossiers betreffende omgevingsvergunningen worden gedigitaliseerd.

In volgende vier gevallen is het vanaf 1 januari 2018 nog toegelaten om een dossier analoog in te dienen: 

  1. Handelingen waarbij de medewerking van de architect niet verplicht is; 
  2. IIOA's van klasse 3; 
  3. Bijstellingen van verkavelingen waar de kavelgrenzen niet wijzigen; 
  4. Franstalige aanvragen in faciliteitengemeenten die overeenkomstig de taalwetgeving in het Frans mogen worden ingediend. 

Overweeg je een dossier analoog in te dienen? Neem dan eerst even contact op met de medewerkers van de dienst ruimte om een gepaste oplossing te vinden. 

Voor handelingen waarbij de medewerking van een architect niet verplicht is, is vanaf 15 januari 2018 opnieuw een snelinvoerloket op het omgevingsloket beschikbaar om die dossiers eenvoudig digitaal te kunnen indienen. 

Je vindt het retributiereglement met de dossierkosten op de pagina 'Belastingen en Tariefreglementen'.

Nieuwsoverzicht