Huis-aan-huisophaling volgens DifTar-principe vanaf 2022

Vanaf 2022 verloopt de huis-aan-huisophaling van afval volgens het DifTar-principe, waarbij het huisvuil, gft en papier en karton in containers worden opgehaald. Om ervoor te zorgen dat je niet met een overschot blijft zitten, kan je de paarse huisvuilzakken vanaf oktober 2021 per stuk aankopen.

DifTar staat voor ‘gedifferentieerde tarieven’. Je betaalt niet per huisvuilzak of gft-scheursticker, maar per kilogram aangeboden afval dat wordt opgehaald in containers. Zo wil het bestuur op een eerlijke, gelijkvormige manier de afvalbewuste burger belonen. Tegelijkertijd wordt de afvalberg verkleind door meer in te zetten op het vermijden en correct sorteren van afval. 

Ook voor papier en karton zal de ophaling via containers verlopen. Gedaan dus met het verzamelen van papier in kartonnen dozen of het samenbinden in pakketjes. Het is makkelijker voor jou, ergonomisch beter voor de afvalophalers en waaivuil in de straten wordt vermeden.

Kies jouw afvalcontainer

Vanaf januari 2022 krijgt ieder gezin een grijze container voor huisvuil en gele container voor papier en karton, beiden voorzien van een identificatiechip, ter beschikking. De bestaande groene gft-container wordt ook met een chip uitgerust. De afvalcontainers voor huisvuil en gft worden bij elke lediging gewogen en de informatie wordt geregistreerd in de boordcomputer van de ophaalwagen. Voor papier en karton wordt enkel de lediging geregistreerd. De aanrekening van jouw huisvuil en gft gebeuren volgens het aangeboden gewicht.

Om ervoor te zorgen dat je niet met een overschot blijft zitten, kan je de paarse huisvuilzakken vanaf oktober 2021 per stuk aankopen. Je kan hiervoor terecht in het gemeentehuis en de bibliotheek. Handelaars bepalen zelf of ze de zakken per stuk verkopen.

Houd in november 2021 jouw brievenbus goed in de gaten. Je ontvangt dan een brief met informatie over hoe je jouw afval moet aanbieden en hoe de betaling verloopt. Je kiest op dat moment ook welk formaat van container(s) je wenst te ontvangen. Eind december 2021 of begin januari 2022 ontvang je opnieuw een brief met alle informatie over de levering aan huis. Kmo's ontvangen een aparte brief met meer informatie.

Twee infomomenten

Om alles toe te lichten, worden twee infomomenten georganiseerd. Deze vinden plaats op woensdag 24 november 2021 van 19.00 tot 21.00 u en zaterdag 27 november 2021 van 14.00 tot 18.00 u in sportcentrum De Tumkens te Betekom.

Gepubliceerd op donderdag 30 sep 2021 om 09:00