Het nieuwe net van De Lijn

Vanaf 6 januari 2024 rolt De Lijn de volgende fase uit van Hoppin, de nieuwe mobiliteitsvisie van de Vlaamse overheid. Bij deze nieuwe visie staat combimobiliteit centraal. Zo reis je flexibel van A naar B door vervoermiddelen op elkaar af te stemmen.

Voortaan zet De Lijn op drukke routes in op snellere, meer betrouwbare en frequentere bussen en trams. Waar er minder vraag is naar openbaar vervoer biedt De Lijn Flex mogelijk een oplossing. Zo staat het efficiëntere net garant voor een kortere totale reistijd, minder lang wachten op aansluiting, minder onnodige stops, makkelijker pendelen naar belangrijke bestemmingen, gemakkelijk overstappen bij een Hoppinpunt en sneller op weg met de nieuwe lijnnummers.

De Lijn Flex voor inclusief en duurzaam vervoer

Wanneer je jouw reistraject niet of slechts gedeeltelijk kan afleggen met het vast openbaar vervoer biedt De Lijn Flex mogelijk een oplossing. Daarbij vervangen flexbussen op heel wat plekken in Vlaanderen de gekende belbusjes. Zo ook op bepaalde plaatsen in Begijnendijk. Wil je graag ontdekken of De Lijn Flex een oplossing biedt binnen jouw reistraject of een rit met de flexbus (een rit vanaf 6 januari 2024) reserveren? Raadpleeg dan de Hoppinreisplanner via de Hoppinapp, Hoppinwebsite of Hoppincentrale en boek eventueel jouw eerste rit.

Je kan De Lijn Flex makkelijk en snel reserveren via: 

  • de Hoppinapp 
    Deze is 24 op 24 u beschikbaar. Je kan ze downloaden voor iPhone of Android.
  • de Hoppinwebsite 
    Op deze website vind je online jouw weg. 
  • de Hoppincentrale
    Je kan telefonisch een beroep doen op de Hoppincentrale. De medewerkers van De Lijn werken met de Hoppinreisplanner, een tool die berekent wat de meest geschikte oplossing is om met het openbaar vervoer en/of flexvervoer te reizen. Biedt flexvervoer een oplossing binnen jouw traject? Dan zullen ze ook helpen bij het maken van de reservatie van de flexbus. Reserveren kan vanaf 30 dagen tot 30 minuten op voorhand tijdens de openingsuren van de centrale via tel. 0800 12 2 12 (optie 2 in het keuzemenu). Deze is geopend van maandag tot en met vrijdag vanaf 6.00 tot 19.00 u en tijdens het weekend en op feestdagen van 7.30 tot 15.00 u. 

Gebruik je de app of website? Maak dan op tijd jouw account aan en kies jouw halte en tijdstip. Je legt het traject hoogstwaarschijnlijk af met het vast openbaar vervoer. Lukt dat niet of slechts voor een deel? Dan wordt een flexrit voorgesteld. Bevestig dit voorstel en rond jouw reservatie af. Je krijgt een tijdsvenster van 30 minuten rond het gevraagde ophaal- of afzettijdstip te zien. Moet je ergens echt stipt aankomen? Kies dan ‘arriveer voor’, zodat de ophaaltijd nog exacter wordt gepland en je zeker op tijd op jouw bestemming bent. De avond voor vertrek krijg je een herinnering. De exacte ophaaltijd wordt een uur op voorhand bevestigd via sms, telefoon of app.

Wat mag dat kosten? 

Voor De Lijn Flex gelden de vervoerbewijzen en tarieven van De Lijn. Zo kan je makkelijk reizen door:  

  • jouw abonnement via de Hoppinapp, -website of -centrale te registreren wanneer je jouw eerste rit reserveert, 
  • digitale tickets via de De Lijn- of Hoppinapp te kopen.  
     

Meer info?
www.delijn.be/nieuwenet

Gepubliceerd op dinsdag 12 dec 2023 om 08:00