Europese Dag van het Noodnummer 112

Tijdens deze ‘Europese Dag van het Noodnummer 112’ zet het bestuur graag de noodcentrales en haar medewerkers in de schijnwerpers. Het noodnummer leren kennen, is immers een klein gebaar dat levens kan redden. Toch is het niet alleen belangrijk dat je het nummer kent, maar het ook kan gebruiken.

Helden aan de andere kant van de lijn

De operatoren zijn helden die dag en nacht klaar staan om de noodoproepen te beantwoorden. Hun professionalisme redt levens. Zij helpen mensen in nood en zorgen ervoor dat de hulpdiensten zo snel mogelijk ter plaatse zijn. Armand Veronesi, operator in de noodcentrale van Luik, vertelt over zijn uitdagende job en waarom hij dit werk zo belangrijk vindt. Zo leer je van hem welke cruciale informatie je best kan geven wanneer je in nood bent en zeker ook waarom het zo belangrijk is dat je postuleert voor een job in de noodcentrale.

Shayan en zijn mama getuigen over het belang van het noodnummer

In 2015 telefoneerde Shayan met een operator om zijn mama te helpen die fysieke problemen had. Hij was toen zes jaar. Zijn doortastend optreden zorgde ervoor dat de hulpdiensten snel ter plaatse waren. Hij werd voor dat optreden geprezen en mocht hiervoor ook een award in ontvangst nemen in Praag. Zeven jaar na het incident vertellen Shayan en zijn mama graag hoe het nu met hen gaat en hoe ze hun ervaringen destijds hebben beleefd.

Download de app ‘112 BE’ en red levens!

Jaarlijks komen ruim 50 000 oproepen via de app ‘112 BE’ bij de Noodcentrales 112 en Noodcentrales 101 terecht. Toch hebben veel mensen deze app nog niet gedownload. 

Deze gratis app van de federale overheid laat je toe om levens te redden door:

  • tijdens jouw oproep automatisch jouw locatie meermaals door te sturen;
  • een eenvoudige keuze van het type hulp dat je nodig hebt aan te bieden;
  • cruciale medische informatie die je bij het installeren hebt ingevuld, zoals hartproblemen, allergieën en epilepsie, zichtbaar te maken voor de operator op het moment dat je belt;
  • een chatfunctionaliteit te activeren als de operator de oproeper niet kan verstaan;
  • de mogelijkheid om jouw gsm te laten rinkelen, zodat de hulpdiensten je makkelijker kunnen terugvinden.

De app 112 BE heeft nog verschillende andere voordelen. Zo is het een uitstekend alternatief voor het keuzemenu dat je hoort als je 112 of 101 belt. Via de app komt jouw oproep via het gekozen icoon meteen in de bevoegde noodcentrale terecht. In tegenstelling tot een klassieke oproep moet je geen keuze meer maken via het keuzemenu, nl. op 1 drukken om de ziekenwagen of brandweer te kiezen of 2 drukken voor politiehulp. Ten slotte biedt de app ook een alternatief voor de reeds langer bestaande sms-dienst voor mensen die doof of slechthorend zijn of een spraakgebrek hebben. Ze maakt het namelijk mogelijk om in real time te chatten met een operator van een Noodcentrale.

Surf dus snel naar de store op jouw smartphone en download de app van de noodcentrales! Deze is gemakkelijk te installeren en gebruiksvriendelijk. Meer dan 1 125 500 burgers gingen jou reeds voor.

Gepubliceerd op vrijdag 11 feb 2022 om 15:00