Dienst burgerzaken op maandag van 17.30 tot 19.30 u geopend zonder afspraak voor bepaalde producten

Voortaan staan de medewerkers van de dienst burgerzaken op maandag van 17.30 tot 19.30 u voor jou klaar om een Kids-ID, eID, rijbewijs of paspoort aan te vragen of af te halen, uittreksels of documenten af te halen, documenten te laten wettigen en pmd-zakken of composteerbare zakken te kopen.

In april 2020 werd de werking van de diensten van het bestuur aangepast om jou nog beter te kunnen helpen. Zo werken de medewerkers van de diensten in het gemeentehuis, het OCMW en de dienst vrije tijd enkel op afspraak.

Maak gebruik van het e-loket

Wist je dat je voor heel wat zaken niet bij de diensten hoeft langs te gaan? Steeds meer diensten en producten van het bestuur kan je gewoon via jouw computer, tablet of smartphone regelen wanneer het jou uitkomt! Dat is bijvoorbeeld zo voor een adreswijziging, verschillende soorten aktes (geboorte, huwelijk, overlijden) en attesten (gezinssamenstelling, attest van leven, …). Ook uittreksels uit het strafregister (goed gedrag en zeden) zijn digitaal opvraagbaar. Dat is natuurlijk niet alles. Via het e-loket vind je de uitgebreide lijst van producten. Daarnaast kun je via de website ook snel en eenvoudig een melding maken en inschrijven voor een vakantiekamp of activiteit.  

Ga langs op afspraak

Voor een aantal producten en diensten dien je wel bij de medewerkers in het gemeentehuis of OCMW langs te gaan. Zij maken dan ook graag tijd voor jou! Het is aangewezen een afspraak te maken. Zo hoef je niet te wachten tot je aan de beurt bent en word je geholpen door een medewerker met kennis van zaken. Deze staat jou goed voorbereid te woord. Bovendien weet je op voorhand wat je moet meebrengen. Een afspraak maken gaat het makkelijkste via de website, maar kan bij een aantal diensten ook telefonisch. 

Bij de medewerkers van de dienst omgeving is het eveneens mogelijk om een digitale afspraak te maken, zodat je niet naar het gemeentehuis hoeft te gaan. Een medewerker zal jou op het afgesproken tijdstip een digitale uitnodiging bezorgen. 

Bepaalde producten zonder afspraak

Hoewel je voor alle producten en diensten steeds een afspraak kan maken, lukt het voor jou misschien toch niet altijd om tijdig langs te komen. Daarom staan de medewerkers van de dienst burgerzaken voortaan op maandag van 17.30 tot 19.30 u voor jou klaar om zonder afspraak bepaalde producten te regelen. Let op! Dit kan enkel om:

  • een Kids-ID of eID aan te vragen of af te halen,
  • een rijbewijs aan te vragen of af te halen,
  • een paspoort aan te vragen of af te halen,
  • uittreksels of documenten af te halen,
  • documenten te laten wettigen (vb. reistoelating),
  • pmd-zakken of composteerbare zakken aan te kopen (*).

De wachttijden kunnen oplopen. Daarom is het aangeraden om maximaal gebruik te maken van het e-loket of een afspraak op een ander moment te maken. Het is op maandag van 17.30 tot 19.30 u niet langer mogelijk om een afspraak bij de dienst burgerzaken te maken, bij andere diensten uiteraard wel.

(*) Tot eind juni 2022 kan je zonder afspraak tijdens de openingsuren in het gemeentehuis terecht om de waarde van huisvuilzakken of gft-stickers om te zetten naar een tegoed op jouw  DifTar-rekening.  

Gepubliceerd op dinsdag 15 mrt 2022 om 12:00