De medewerkers van het vaccinatiecentrum in Aarschot hebben de antwoorden op veelgestelde vragen over de uitnodiging voor het boostervaccin en de werking van de vaccinatiecentra gebundeld. Op deze pagina vind je steeds de recentste info.
Update 17 december 2021
Wanneer is het mijn beurt?
Momenteel worden de uitnodigingen voor de boosterprik naar meerdere bevolkingsgroepen tegelijkertijd verstuurd. Dat kan voor verwarring zorgen, omdat tijdens de vorige vaccinatiecampagne het geboortejaar werd gevolgd. Momenteel worden volgende groepen gevaccineerd:
- Inwoners die ouder zijn dan 85 jaar,
- Inwoners die ouder zijn dan 65 jaar,
- Inwoners met een ernstig gezondheidsprobleem waardoor hun immuniteit ernstig verzwakt is. Deze groep is niet dezelfde als bij de basisvaccinatie, maar wordt onder meer bepaald door de medicatie die deze mensen nemen,
- Bewoners van een woonzorgcentrum of andere zorgorganisatie
- Zorgverleners (of student-zorgverleners) en vrijwilligers in een zorgorganisatie (enkel samen met de vaccinatie van het zorgpersoneel).
Het is belangrijk een minimumperiode te respecteren tussen het vorige vaccin en deze boosterprik (voor de meesten de derde inspuiting of voor sommigen de tweede). De minimumperiode verschilt van vaccin tot vaccin:
- Twee maanden voor Johnson&Johnson,
- Vier maanden voor AstraZeneca, Pfizer en Moderna.
Hierdoor kan het gebeuren dat iemand met dezelfde leeftijd die eerder het tweede vaccin kreeg ook eerder het derde vaccin krijgt of dat iemand die in dezelfde periode een ander tweede vaccin kreeg toch eerder het derde vaccin krijgt. Voor alle duidelijkheid! Niemand wordt voorgetrokken of uitgesloten.
Welk vaccin zal ik krijgen?
De boosterprik zal met Pfizer of Moderna gebeuren. De beide vaccins zijn gelijkaardig. Welk vaccin je krijgt, hangt af van de beschikbaarheid. Je kan dus niet kiezen.
Wanneer zou er een probleem kunnen zijn met mijn uitnodiging?
Als je:
- ouder bent dan 85 jaar en nog niet uitgenodigd werd;
- behoort tot de risicogroep met ernstig verminderde immuniteit en op 20 december 2021 nog geen uitnodiging ontvangen hebt;
- gevaccineerd werd met Johnson&Johnson en op 27 december 2021 nog geen uitnodiging ontvangen hebt;
- ouder bent dan 65 jaar en op 10 januari 2021 nog geen uitnodiging hebt ontvangen.
Wat moet ik dan doen?
Neem contact op met het callcenter van het vaccinatiecentrum van Aarschot via tel. 016 26 19 10. Dat kan elke werkdag van 10.00 tot 12.00 u en van 13.00 tot 16.00 u. Houd jouw rijksregisternummer bij de hand.
Jezelf zomaar aanbieden in het vaccinatiecentrum als je geen geldige afspraak hebt, heeft geen enkele zin. Ga dus niet langs zonder uitnodiging, want dat belemmert de normale werking.
Wat als ik niet gereageerd heb op mijn eerste uitnodiging?
Agentschap Zorg & Gezondheid besliste om vanaf maandag 6 december 2021 de tweedekansuitnodiging tijdelijk uit te schakelen. Inwoners die hun afspraak niet bevestigden of zonder verwittigen niet op hun afspraak aanwezig waren, worden na vier weken niet meer automatisch een tweede keer uitgenodigd. Eind januari 2022 wordt deze beslissing geƫvalueerd en worden er eventueel opnieuw tweedekansuitnodigingen verstuurd.
Kan ik een nieuwe afspraak maken via het callcenter als ik niet gereageerd heb op mijn eerste uitnodiging of niet aanwezig was op mijn gemaakte afspraak?
Neen, dat is momenteel niet mogelijk. Gezien er meerdere kansen werden gegeven en die niet werden benut, wordt nu voorrang gegeven aan de inwoners met een eerste inschrijvingskans. Vanaf maandag 24 januari 2022 zal Agentschap Zorg & Gezondheid die beslissing evalueren. Het heeft geen zin om eerder het callcenter te contacteren. De medewerkers kunnen jou geen afspraak geven.
Wat gebeurt er om iedereen zo snel mogelijk een boosterprik te geven?
Het aantal vaccinatielijnen in het vaccinatiecentrum van Aarschot werden verhoogd van vier naar zes. De medewerkers streven naar nog zo een verhoging na nieuwjaar. Bovendien opent het vaccinatiecentrum in Diest op maandag 24 januari 2022 opnieuw de deuren. Dat is enkel mogelijk dankzij de inzet van veel medewerkers en vrijwilligers.
Wat kan ik zelf doen?
Vergeet jouw afspraak niet te bevestigen en probeer stipt op tijd aanwezig te zijn. Elke wijziging zorgt ervoor dat de medewerkers extra inspanningen moeten leveren. Daardoor kunnen zij het vaccinatieschema niet optimaal benutten en verhoogt de kans dat je geen vaccin krijgt. Neem enkel contact op met het callcenter als bovenstaande data voorbij zijn en je niet gecontacteerd werd. Veel medewerkers en vrijwilligers doen hun uiterste best doen om alles goed te laten verlopen. Er kan altijd iets fout gaan. Dat is menselijk. Zij helpen jou hoe dan ook graag verder.
Waarom is het bevestigen van jouw afspraak belangrijk?
Het aantal geleverde vaccins hangt af van het aantal bevestigde afspraken en niet van het aantal uitnodigingen. Kan je niet aanwezig zijn op een bevestigde afspraak? Annuleer dan die afspraak en vraag een andere datum aan via het callcenter. Doe zeker je uiterste best om aanwezig te zijn op jouw afspraak. Elke wijziging maakt het verloop van de vaccinaties moeilijker.
Als het vaccinatiecentrum in Diest (Webbekom) opent, kan ik dan wisselen van het vaccinatiecentrum van Aarschot naar dat van Diest?
Neen, je kan niet wisselen van vaccinatiecentrum. Je kan enkel gevaccineerd worden in het vaccinatiecentrum dat vermeld staat op de uitnodiging voor jouw boosterprik.
Kan ik nu al contact opnemen met het vaccinatiecentrum in Diest (Webbekom)?
Neen. Het vaccinatiecentrum opent op 24 januari 2022. Het callcenter gaat op 17 januari 2022 van start. Pas op het ogenblik dat je een uitnodiging voor het vaccinatiecentrum in Diest ontvangt, kan je daar terecht bij het callcenter. Je kan dat callcenter dus contacteren vanaf maandag 17 januari 2022 en nadat je jouw uitnodiging voor de boosterprik ontvangen hebt. Het telefoonnummer is 013 39 19 19.
Komt het nieuwe vaccinatiecentrum van Diest terug in de Amer?
Neen. Er is een nieuwe locatie op het bedrijventerrein in Webbekom, Industrieterrein nr. 8, tegenover de firma Harol. Het gebouw is vlot bereikbaar voor alle inwoners en ligt vlak naast het op- en afrittencomplex van de E314.
Wanneer komt de boostervaccinatie op mijn Covid Safe Ticket (CST)?
Door de registratie van het boostervaccin in het vaccinatiecentrum komt de derde vaccinatie (of de tweede voor diegenen die met het vaccin van Johnson&Johnson gevaccineerd werden) automatisch op jouw CST. Dat kan enkele dagen tot twee weken duren. Vergeet niet om jouw app ook regelmatig te verversen.