Bibliotheek schakelt over naar eengemaakt bibliotheeksysteem

In juni 2022 schakelt de bibliotheek, net zoals alle andere bibliotheken in Vlaanderen en Brussel, over naar een nieuw bibliotheeksysteem. Zo is deze van maandag 6 juni tot en met dinsdag 14 juni 2022 gesloten. Op woensdag 15 juni 2022 gaan de deuren om 14.00 u opnieuw open.

De omschakeling gaat gepaard met enkele grote veranderingen die vooral hun weerslag hebben op wat er achter de schermen gebeurt. Als lener zal je hier niet veel van merken.

Tijdelijke sluiting en bancontact

Tijdens de omschakeling naar het nieuwe bibliotheeksysteem dient de bibliotheek de deuren te sluiten. Zo is deze van maandag 6 juni tot en met dinsdag 14 juni 2022 gesloten. Tijdens deze periode kan je geen boeken uitlenen, inleveren, verlengen of reserveren. Dien je jouw boeken deze periode in te leveren? Dan hoef je jezelf geen zorgen te maken. Alle boeken worden automatisch tot 1 juli 2022 verlengd. Op woensdag 15 juni 2022 gaan de deuren om 14.00 u, een uurtje later dan normaal, opnieuw open. Wanneer je de bibliotheek binnenwandelt, zullen de splinternieuwe uitleenstations meteen in het oog springen. Aan deze balies kan je nog steeds lenen, inleveren en verlengen, maar ook meteen met bancontact jouw lidgeld of eventuele kosten en boetes betalen.

Nieuwe catalogus en Mijn Bibliotheek-profiel

Dankzij het nieuwe bibliotheeksysteem krijgt de bibliotheek niet alleen nieuwe software (WISE), maar ook een nieuwe website en catalogus. Daarnaast dienen leners een ‘Mijn Bibliotheek’-profiel aan te maken om boeken online te verlengen of reserveren. Handig is dat mensen van hetzelfde gezin al hun lenerskaarten aan elkaar kunnen koppelen. Dit is ook mogelijk voor mensen die lid zijn van verschillende bibliotheken. Ondervind je hier problemen mee? Geen nood! De medewerkers plannen infomomenten om jou op weg te helpen.

Inschrijven met eID

De nieuwe software baseert zich op jouw rijksregisternummer om je in te schrijven en te herkennen. Staat jouw rijksregisternummer niet in het huidige systeem geregistreerd? Dan kan je bij een eerste bezoek na de omschakelingproblemen ondervinden. Je kan steeds bij de medewerkers van de bib terecht om jouw gegevens te controleren. Voor nieuwe leners is het mogelijk om hun lenerspas te koppelen aan hun identiteitskaart. Wens je toch een apart pasje? Dan kan je dit bij jouw inschrijving aan de medewerkers vragen. Let op! Om de dataovergang vlotter te laten verlopen, worden leners die sinds 2018 inactief zijn uit het systeem verwijderd. Deze mensen moeten zich bij een volgend bezoek dus opnieuw laten inschrijven.

Gepubliceerd op vrijdag 3 jun 2022 om 09:00