Identiteitsfraude

Je spreekt over identiteitsfraude wanneer iemand met jouw gegevens fraudeert voor het verkrijgen van een krediet, goederen of andere diensten zonder dat je daar zelf weet van hebt. Om deze fraude te voorkomen en te bestrijden, besliste de FOD Binnenlandse Zaken te handelen vanaf de bron, nl. het uitreiken van de identiteitsdocumenten. De medewerkers van de dienst burgerzaken beheren dagelijks de gegevens van de in het Rijksregister geregistreerde personen en reiken identiteits- en reisdocumenten uit, waardoor zij het best geplaatst zijn om waakzaam te blijven en actie te ondernemen bij verdachte situaties. Op vraag van de FOD Binnenlandse Zaken werd binnen deze dienst een referentieambtenaar aangeduid als aanspreekpunt voor de politie, hogere overheden en inwoners. Heb je een vraag over identiteitsfraude of werd je er slachtoffer van? Dan kan je steeds terecht bij het diensthoofd burgerzaken.

De gevolgen van identiteitsfraude kosten de economie meer dan 1,20 miljard euro per jaar. Voor een slachtoffer gaan de gevolgen echter veel verder dan het financiële gedeelte. Het is een lang en traumatisch proces om jouw identiteit terug te krijgen. Zorg er dan ook voor dat jij en jouw familie op de hoogte zijn van de risico’s en maatregelen om deze fraude en identiteitsdiefstal te voorkomen.

Zowel thuis, buitenshuis als online loop je het risico op identiteitsdiefstal. Je hebt immers dagelijks te maken met verschillende informatie die ongevaarlijk kan lijken, maar voor criminelen erg waardevol kan zijn. Als je weet waar je moet op letten, worden de kansen veel kleiner. Weet dat identiteitsdieven steeds op zoek gaan naar persoonlijke gegevens, zoals jouw volledige naam, huidige en voorgaande woonplaats, geboortedatum en bankrekening- of kredietkaartgegevens. In hun zoektocht naar gegevens via bankafschriften, brieven, kredietkaarten, rijbewijzen en lidkaarten doorzoeken ze vuilnisbakken, doen ze zich voor als bankbedienden of marktonderzoekers, stelen ze portemonnees of tassen en kopiëren of ‘skimmen’ ze gegevens van kredietkaarten wanneer je een aankoop doet. Bescherm of vernietig daarom al jouw documenten die niet in handen van een vreemde mogen komen. Laat ook jouw post doorsturen wanneer je verhuist.

Maak je gebruik van internet? Dan krijg je regelmatig de vraag om persoonlijke informatie te delen. Denk maar aan websites voor het kopen van goederen en sociale netwerksites, zoals Facebook, Twitter en Linkedin. Controleer deze steeds en stel jezelf de vraag hoeveel informatie je wil delen. Fraudeurs kunnen deze persoonlijke gegevens gemakkelijk combineren met andere delen van waardevolle informatie. Ook ‘phishing’ blijft een probleem. Bij deze vorm van identiteitsdiefstal word je via een e-mail gevraagd om dringend accountgegevens aan te vullen via een link, meestal net om je te beschermen tegen identiteitsfraude of te voorkomen dat jouw account gedeactiveerd wordt. Dergelijke e-mails en websites zien er geloofwaardig uit, maar werden in werkelijkheid gecreëerd door fraudeurs.